Section 12 - Politics and Energy (Jolly)
Managers: Gabriele Natalizia (gabriele.natalizia@uniroma1.it), Lorenzo Termine (lorenzo.termine@uniroma1.it)
Read Section abstractIl possesso di fonti energetiche, o la facilità di accesso ad esse, costituisce uno degli indicatori della “potenza” degli Stati nonché una delle variabili che, di sovente, risultano utili a spiegarne l’ascesa e il declino. La crisi dei prezzi energetici dell’inverno 2021-2022 ha riacceso – come era prevedibile – il dibattito pubblico sul profondo legame tra energia e sicurezza, facendo emergere la fragilità dei Paesi europei e la capacità della Federazione Russa nell’utilizzo delle sue risorse come strumento di pressione politica. Allo stesso tempo, tuttavia, ne ha promosso anche uno meno ricorrente – almeno a livello di opinione pubblica – sul rapporto tra energia, politiche pubbliche e sviluppo sociale, mettendone in luce le ricadute su dimensioni nevralgiche come – solo a titolo d’esempio – quelle dei trasporti e della salute.
Come spesso accade, il dibattito pubblico è stato preceduto da quello accademico. Se la scarsità delle risorse e la competizione che essa contribuisce a innescare/esasperare hanno fatto dell’energia un tema tradizionalmente investigato nelle Relazioni internazionali, in tempi più recenti esso è stato posto al centro della riflessione scientifica anche negli studi di Politica comparata. Si pensi ai numerosi lavori che hanno portato alla luce come un’eccessiva dipendenza dal settore energetico nella definizione del Pil di un Paese influenza i cambiamenti di regime o la loro stabilità. Anche negli studi sulla partecipazione politica e i movimenti sociali si sta sviluppando un nuovo filone di ricerca sulla energy democracy, così come il tema sta assumendo sempre maggior rilievo nelle analisi delle scelte strategiche compiute dagli Stati rispetto al dilemma tra energie fossili ed energie rinnovabili. A differenza del passato, infine, le fonti energetiche stanno facendo gradualmente ingresso anche negli studi elettorali e in quelli sui partiti a causa di una serie di fenomeni – come il global warming o i Fridays for future – che hanno rivivificato la frattura materialismo/post-materialismo già apparsa in Occidente nella fase finale del XX secolo.
La Sezione “Politica ed Energia”, pertanto, si prefigura come trasversale ai diversi ambiti della Scienza politica, incoraggiando la submission di panel animati da sensibilità scientifiche diverse, che spaziano dalle Relazioni internazionali alla Politica comparata, passando per le Politiche pubbliche. Si prefigge, inoltre, l’obiettivo di costituire un luogo aperto a momenti di incontro interdisciplinari e di favorire il dialogo tra quanti sono impegnati nella ricerca scientifica sul rapporto tra politica ed energia, i professionisti del settore e i decisori pubblici.
Panel 12.1 Energy, Geopolitics and the war in Ukraine
The politics of energy has been a relevant dimension of analysis in the area of international relations studies since the worldwide oil crises in the 1970s. Since then, there has been an intense scholarly and policy debate over the impact of energy demand and supply management in terms of (economic and military) state security. On this ground, the IR literature closely associated energy with dynamics of national security, changes in the strategies of foreign policies and diplomatic relations. Considering that the demand for energy has been connected to economic growth, there has been an interdisciplinary interest in the topic, incorporating works from comparative politics, public policy, EU studies, comparative political economy, etc. To wit, topics like fossil-fuel development, investment in renewable energy and energy efficiency development emerge as fertile areas of inquiry in terms of party politics. Party positioning on these issues together with voters (material and post-material interests) have provided a solid breeding ground for different research in particular with regard to the (radical right) populist family. Similarly several scholars inquired the panoply of instruments national governments may implement in order to target a specific energy policy (i.e. types of regulations, bilateral agreements, regional cooperation, etc.). In parallel, scholars analysed the different levels of governance and the relevant actors involved in the decision-making at the subnational/national/regional/global level on energy. Considering the Russian Federation’s energy supplies, it is not surprising that the post-Soviet area has received an important share of scholarly attention in existing literature. On this ground, this panel raises fundamental questions: how energy has been shaping relations among states in the post-Soviet area? How and why Russian oil and gas pipelines can be used in domestic party competition in EU countries and their close neighbours? How does the history of energy help us understand the war in Ukraine? How feasible is it for Europe to reduce its dependence on Russian gas? Answering these questions matters for an increasingly interdisciplinary understanding of international and domestic arenas. This opens up a space for complementary analyses: Does strategic posturing over these additional arenas reflect pressures generated by the same asymmetries of power as in the area of energy? What are the specificities?
Chairs: Mara Morini, Sorina Soare
Discussants: Sorina Soare
Costi ed efficacia delle sanzioni – teoria economica, valutazioni politiche ed evidenza empiricaGiuseppe De ArcangelisAbstractLe sanzioni economiche rappresentano importanti strumenti di politica estera che si frappongono tra simboliche azioni politico-diplomatiche (come il ritiro degli ambasciatori e delle delegazioni nazionali) e strumenti molto coercitivi, come il conflitto armato.
La valutazione degli obiettivi delle sanzioni economiche evidenzia la forte interconnessione tra l’analisi economica – tradizionalmente più interessata all’efficacia economica della sanzione, ma con meno enfasi sull’obiettivo politico – e l’analisi politica – interessata unicamente all’obiettivo politico finale della sanzione, ma senza interessarsi alla valutazione del passo intermedio dell’efficacia economica delle misure.
Dal punto di vista empirico la costruzione di recenti datasets sembra già aver integrato le categorie economiche e politiche. In questo lavoro ci riferiremo al database più recente, il Global Sanctions Database (Felbermayr et a., 2020) e presenteremo elaborazioni econometriche per giudicare l’efficacia di diverse tipologie di sanzioni rispetto a specifici obiettivi politici finali. Si concentrerà l’attenzione sulle principali tipologie di sanzioni recentemente decise contro la Russia.
Riferimento bibliografico
Felbermayr, Gabriel & Kirilakha, Aleksandra & Syropoulos, Constantinos & Yalcin, Erdal & Yotov, Yoto V., (2020),"The global sanctions data base," European Economic Review, Elsevier, vol. 129(C).
La lotta per la nuova Via della Seta. Asia Centrale e RussiaPaolo Pizzolo, Andrea CartenyAbstractMentre durante i primi anni Duemila la Russia e la Cina confluirono nel cosiddetto “asse di convenienza” (Lo, 2008) per contrastare l’influenza occidentale in Asia Centrale, in anni più recenti – soprattutto a partire dall’inaugurazione da parte di Pechino nel 2013 dell’iniziativa della “Nuova Via della Seta” – la Cina sembra voler ottenere un’egemonia regionale e incrementare la rivalità con la Russia. Iniziato nel 2001, dopo l’intervento statunitense in Afghanistan, l’“asse di convenienza” sino-russo si è concluso ufficialmente nel 2014, con il ritiro delle truppe statunitensi dalle basi militari dell’Asia Centrale. Infatti, per facilitare le operazioni militari contro il regime afghano dei talebani, gli Stati Uniti avevano bisogno del supporto logistico locale, utilizzando, ad esempio, la base aerea uzbeka di Karši-Khanabad (K2) dal 2001 al 2005 e la base aerea kirghisa di Manas dal 2001 al 2014. Il Cremlino ha percepito l’uso delle basi militari dell’Asia Centrale come un tentativo di Washington di accerchiare e contenere la Russia (Kazanstev, 2008, p. 1082). A partire dalla Rivoluzione delle rose in Georgia (2003), dalla Rivoluzione arancione in Ucraina (2004) e dalla Rivoluzione dei tulipani in Kirghizistan (2005), Russia e Cina hanno temuto che l’Occidente avrebbe sostenuto attivamente le riforme politiche nello spazio post-sovietico contro i propri interessi. Allo stesso tempo, la paura delle “rivoluzioni colorate” ha rafforzato i legami tra Mosca e le élite politiche locali, che – modellate nel contesto dell’Unione Sovietica – si opponevano volentieri alle iniziative liberal-progressiste occidentali. L’intervento di Mosca al fianco del Presidente kazako Tokayev, nella repressione dei tumulti esplosi nel gennaio 2022, ma soprattutto l’invasione dell’Ucraina scatenata dall’Armata russa un mese e mezzo dopo, sono da considerare conseguenza dell’approccio imperiale di Mosca a tutta l’area ex sovietica e quindi ex imperiale russa.
The role of the Caspian Sea region in the EU's energy security in light of the war in UkraineAyaz RzayevAbstractThe Ukraine War became a turning point in European energy security. The crisis raised immediate concerns about Europe’s energy security and overdependence on Russia, demanding a crucial respond from the EU. At the same time, this crisis did not come as a surprise. It illuminated the fundamental point that the relationship between the European Union and Russia had been deteriorating for some time. The Ukraine War merely crystallized the increasing tension and long-term divisive issues between Russia and the European Union. It particularly reflected very clearly the difference in understanding European security between Russia and the EU. In this sense, the Ukraine crisis and subsequent European-Russian differences over it followed years of growing mistrust, resentment, and frustration on both sides.
The Ukraine War is the most severe crisis in EU-Russia relations since the end of the Cold War. This watershed event has significantly altered the nature and dominant discourse of EU-Russia relations. It also brought European energy security back into the spotlight. Previous hopes that energy interdependence would help to stabilize and improve EU-Russian relations have been proven wrong. The war also revived the problem of diversification of energy imports and the question of alternative energy supplies, especially natural gas sources.
Dependence on Russian gas makes it necessary to implement a series of projects that guarantee security of supply through the diversification of sources and routes of supply. In this proposed paper, my purpose is to analyze the validity of viewing the Caspian Sea region as an alternative source of natural gas for Europe in light of the war in Ukraine.
One of the projects that could mitigate the EU's dependence on Russia ,is the Southern Gas Corridor. An important inter-regional energy project, the Southern Gas Corridor (SGC), has been finalized in December 2020. In its initial stage, the SGC was set to deliver about 10 bcm to Europe. However, the project has also been built with potential expansion capacity, which could be increased to 31 bcm in the South Caucasus Pipeline Expansion Project and the Trans-Anatolian Natural Gas Pipeline, and up to 20 bcm in the Trans Adriatic Pipeline, thereby doubling the corridor’s capacity. Azerbaijan has the potential to increase gas deliveries to Europe by using its gas reserves in the Caspian Sea as well as accessing natural gas sources from Turkmenistan and Iran. Just in November 2021, Baku, Tehran, and Ashgabat have reached an agreement on a natural gas swap deal for up to 2 billion cubic meters per year. Under the deal, Iran acquired natural gas from Turkmenistan and transferred an equivalent amount to Azerbaijan. Gas swap operations began in late December 2021. Turkmenistan will sell 5-6 million cubic meters of gas per day to Azerbaijan under the trilateral agreement. This number could be increased, which could, in turn, also increase natural gas exports to Europe from Azerbaijan.
However, to achieve all this, the EU needs to invest on the energy infrastructure of the region. Partly the EU could help by optimizing the losses of gas domestically in these countries. Partly, the EU could help by investing in green energy (solar and wind) in the Caspian region, which will help the regional countries, especially Azerbaijan, to reduce its own domestic gas consumption and redirect released gas resources to Europe, and partly the EU could help by investing in new production capacities.
Production from new fields in Azerbaijan will already start in 2023. Azerbaijan expects to have 1,5 billion cubic meters gas from Absheron field, for instance. Apart from production capacities, increasing the capacity of the pipelines is also important. The Southern Gas Corridor is an integrated pipeline system, which means that TANAP, for example, has one diameter and TAP has a different diameter. TANAP can transport more than 30 bcm of gas, while TAP can transport only 10 bcm. At the time, to construct the pipeline that way made financial sense. Azerbaijan was supposed to sell to Italy only 8 bcm gas. And for that purpose, the shareholders of the pipeline designed the pipeline volume so that not to have additional expenses. At the same time, it still possible to expand the capacity of the TAP pipeline. By adding pump stations, it can be expanded up to 20 billion cubic meters. In other words, Italy can get twice as much as they get today.
To sum up, the proposed paper argues that although the Caspian Sea region cannot replace Russia as the main source of natural gas to Europe, there are still a number of ways where the energy supplies from the Caspian Sea region can significantly mitigate the negative consequences that the EU will inevitably face in the process of weaning itself off the Russian gas. However, to achieve this, the EU needs to actively engage with the regional countries.
Round table
Panel 12.2 The Mediterranean and European energy security
Opportunities and risks for the 21st century
The changes that have shaped the European continent in the last year have relaunched the need for greater strategic autonomy of the EU, both in the military and in the energy dimension. The Southern Energy Hub Project, which finds its pivot in Italy and its perimeter in the Mediterranean basin, is back on the agenda. This is not only because the Mediterranean represents our natural projection area. In light of the energy transition process, it offers Europe concrete possibilities for diversifying the gas supplies through the enhancement of new and huge regional resources. Due to the profound interdependence between the strategic environment and energy policy, state and non-state actors bordering the Mediterranean are constantly confronted with opportunities and threats. Furthermore, they are faced with the recurring dilemma between the option of competition - the benefits of which can be collected in the short term - and cooperation - whose benefits can be collected in the medium/long term. Political scientists and representatives of the main Italian stakeholders in the sector will be asked to discuss the actors, interests and scenarios of the energy match in the Mediterranean basin of the 21st century.
-
I mutamenti intervenuti sul continente europeo nell’ultimo anno hanno rilanciato la necessità di una maggiore autonomia strategica dell’UE, declinata sia in una dimensione militare sia energetica. Il progetto dell’hub meridionale, che nell’Italia trova il suo perno e nel Mediterraneo il suo raggio d’azione, è così nuovamente all’ordine del giorno. Non solo perché il Mediterraneo rappresenta il nostro naturale quadrante di proiezione, ma anche perché attraverso questo mare passano le possibilità più concrete di un’effettiva diversificazione degli approvvigionamenti, attraverso la valorizzazione delle nuove ed ingenti risorse regionali, strategiche per la sicurezza energetica europea nel processo di transizione ecologica. A causa della profonda interdipendenza tra il contesto strategico e la politica energetica, gli attori statali e non statali che si affacciano sul Mediterraneo risultano incessantemente posti di fronte a sfide e opportunità, nonché al ricorrente dilemma tra competizione – i cui vantaggi sono riscuotibili a breve termine – e cooperazione – capace di produrre benefici nel medio-lungo periodo. A discutere dei protagonisti, degli interessi e degli scenari che si prospettano per la partita energetica mediterranea del XXI secolo saranno chiamati – nella forma della tavola rotonda – politologi e rappresentanti dei principali stakeholder italiani del settore.
Simone Nisi (EDISON);
Giampaolo Cutillo (MAECI);
Luca Tabasso (Quotidiano Energia);
Giuseppe De Arcangelis (Sapienza Università di Roma).
Chairs: Gabriele Natalizia