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Convegno Sisp 2017

Paper Room

Section 7. Amministrazione e politiche pubbliche (Administration and Public Policy)

Coordinators: Alessia Damonte (alessia.damonte@unimi.it), Andrea Lippi (lippi@unifi.it)

Panel 7.1 Politiche solide nella società liquida: quali razionalità regolative e distributive possono portare qualche certezza in società sempre più frammentate e destabilizzate?

Chairs: Nicola Giannelli, Andrea Lippi

Cariche contese: ultime dal fronte
Fabio Bistoncini (delucia@fbassociati.it), Federico De Lucia (delucia@fbassociati.it), Stefano Scardigli (scardigli@fbassociati.it)
Abstract Proseguendo il monitoraggio dei mutevoli rapporti di forza tra i vertici degli apparati burocratici e il succedersi dei Governi Italiani, l'analisi delle cariche e delle affiliazioni degli attori in gioco ci fornisce una nuova fotografia di quello che può essere considerato il "dietro le quinte" di una dialettica politica apparentemente bloccata sui temi del populismo e dello scontro tra Piazza e Palazzo. Le affiliazioni degli alti vertici burocratici dei Ministeri, ovvero di quei ruoli che occupano una peculiare collocazione nella struttura istituzionale, all'incrocio tra potere politico e potere amministrativo, rivelano come, al di là del mutare dei linguaggi e della comunicazione della Politica, le posizioni di controllo della governance possano ancora essere disputate dai tradizionali apparati dello stato e dagli attori politici secondo schemi di fatto immutati. La nostra analisi fornisce una interpretazione di come l'interfaccia tra 'potere politico' e 'potere amministrativo' si stia muovendo con assestamenti che di fatto seguono (o forse precedono) i clamori mediatici dello scontro politico.

Il reddito di cittadinanza. Tra rappresentazione giornalistica e percezione dei cittadini
Nicola Ferrigni (n.ferrigni@unilink.it), Marica Spalletta (m.spalletta@unilink.it), Laura Lupoli (l.lupoli@unilink.it)
Abstract “Reddito di cittadinanza”, “reddito minimo”, “reddito di base”, “reddito di partecipazione”, “reddito di dignità” sono espressioni ormai entrate a pieno titolo nel dibattito pubblico italiano, complice anche una rappresentazione giornalistica che sovente, soprattutto negli ultimi due anni, ha trattato questi temi. Nel loro approccio, tuttavia, i news media non sempre hanno contribuito a fare chiarezza sulla natura e sugli effetti di queste diverse tipologie di welfare state, preferendo invece – in una logica di profonda mediatizzazione tanto delle politics quanto delle policies – focalizzare l’attenzione sulle contrapposizioni politiche che prendono forma rispetto a tali misure. Così facendo, tuttavia, anche la percezione dei cittadini risulta essere esclusivamente “politically oriented”, e non fondata su un’effettiva conoscenza della misura e degli effetti che una sua introduzione potrebbe avere, per esempio, sul mondo del lavoro. Il paper si propone di studiare proprio la relazione tra questi due aspetti, ovvero da una parte la rappresentazione giornalistica di quello che viene genericamente definito come “reddito di cittadinanza”, dall’altra la percezione dei cittadini rispetto a tale misura di welfare state. Dal punto di vista metodologico il paper utilizza gli strumenti della ricerca sociale qualitativa (media content analysis) e quantitativa (survey) rispettivamente per l’analisi del coverage giornalistico offerto da quattro diverse testate nazionali (Corriere della Sera, la Repubblica, Libero e Il Fatto Quotidiano) e per l’analisi del livello di conoscenza e di condivisione del provvedimento da parte dei cittadini. Dalla ricerca emerge, da una parte, una marcata politicizzazione del racconto giornalistico, che tende a personalizzare il reddito di cittadinanza con le diverse forze politiche che lo sostengono e/o che lo avversano; dall’altra parte, la ricerca sui cittadini mostra come la significativa confusione terminologica alimentata dai media non favorisce l’effettiva conoscenza di tali misure, e di conseguenza il giudizio sulle stesse risulta condizionato esclusivamente dai dubbi circa il costo del provvedimento e/o il suo essere un possibile disincentivo al lavoro.

The same old story? Entrepreneurship as a driver of policy change in the city
Maria Tullia Galanti (tullia.galanti@gmail.com)
Abstract Political science offers different theories to understand causal relationships leading to change or stability in public policies. Overall, the impact of agency in the explanation of these relationship is limited to the description of the residual role of selected individuals or organizations (Dahl 1961; Schneider and Teske 1992). Urban policies at the local level in Italy offer an interesting angle of observation for agency in the policy process: while the institutional reforms of Italian local governments weakened the role of parties and interest groups as decision-makers at the local level, the personalization of politics emphasized the importance of individuals (politicians, experts, city managers, etc.). In this particular context of local governance, the complexities of policy change emerge, involving both public-private and centre-periphery relations, and showing that agency can be not only a mere individual and residual variable, but also a multifaceted and collective driver of change. Looking at the formulation and decision-making of urban planning in the last twenty years in two Italian cities, Turin and Florence, this paper proposes an analysis of entrepreneurship as a (possibly) collective driver of policy change in a contested and personalized context.

Panel 7.2 Are Member States’ Tax Systems in a European Policy Trap?

Chairs: Alessia Damonte, Fedra Negri

Discussants: Fabio Franchino

The European Social Welfare Function Shaped on a Difference Principle: a Normative Rawlsian Approach in Favor of the Fiscal Union
Klaudijo Klaser (klaudijo.klaser@unitn.it)
Abstract This paper is an attempt to apply the Rawlsian pure procedural justice at the European level with the aim to derive a normative redistributive principle valid within the Union and across its member states. Even if the institutional European case was not originally considered by John Rawls, his theory of domestic justice is easily extendable to include the European frame. The extension of the domestic theory is sustained stating that European Union holds the two elements which are sufficient and necessary to raise redistributive issues, to apply Ralws’ standard pure procedural justice, and then to derive a normative difference principle at the European level: a) the mutually advantageous cooperation among its members and b) a set of formal institutions which defines a clear basic structure. The compliance with the European difference principle, that is the concrete implementation of that European social welfare function, conceptually imply a Fiscal Union, meant as a shared budget among European member states.

Tackling the Fiscal Paradox from the Angle of Taxation: A Comparative Analysis of the EU Member States Before and After the Crisis.
Fedra Negri (fedra.negri@unimi.it), Alessia Damonte (alessia.damonte@unimi.it)
Abstract Since the late 2010s, the economic crisis has put the fiscal policies of EU member states under an unprecedented pressure: shrinking economies and the external constraints of the Stability Pact have committed governments to balance their budget, while the dynamics of the crisis have increased the demand for pro-cyclical moves. We assess the extent to which EU members States (minus Croatia and Luxembourg) have tackled (or not) this fiscal paradox by developing a new indicator based on the coupling (or decoupling) of economic growth and income equality. Through a fuzzy-set ideal type building, we classify EU members States before (2005-2007) and after (2013-2015) the crisis (2008) into four ideal types according to their economic performances and degree of income equality. This methodology allows us to determine whether, after the crisis, a country has shifted from one ideal type to another (change in kind) or whether it has simply changed its membership score to a given ideal type (change in degree). Results show that changes in kinds occurred, among the others, to Greece and Spain, which jumped from being unequal and wealthy to being unequal and not wealthy. Instead, Italy kept its membership to the ideal type 'unequal and wealthy', but it has become poorer.

Did the Eurocrisis affect preferences for fiscal integration? panel & multilevel evidence from Eurobarometer data series
francesco nicoli (f.nicoli@uva.nl)
Abstract The Eurocrisis has generated a wave of new institutions and policies. Yet, the agenda for the reform of the Monetary Union has no lack of measures waiting for member states approval. During the crisis, however, a substantial cooling of the public opinion in favour of more integration has been observed. Against this background, the paper seeks to clarify if and to what extent the Eurocrisis has affected preferences for further fiscal integration through a country-level panel dataset built on 10 waves of Eurobarometer data, and 2 different forms of fiscal integration: Eurobonds and strengthened economic governance. The models investigate the relationship between preferences and integration in a multilevel setting, looking into individual determinants as well as regional and national aggregates. In general, we find evidence supporting the view that higher moments of economic and financial distress are correlated with higher preferences for further fiscal integration. However, the lack of synchronization between the financial-economic cycles across EU members implies that only particularly acute EU-wide crises succeed in shaping a generalised preference for further integration.

Old and new challenges for tax systems design: lessons from a normative analysis
Antonio Sciala' (antonio.sciala@uniroma3.it)
Abstract Current tax systems are the result of almost two centuries of philosophical and economic studies on the "optimal" tax structure for achieving the revenue targets in the most efficient and equitable way. However, it is not possible to separate the reflection on the debate about the "optimal" tax system from the one on two more general issues, and the relationships between them: the economic role of the State in democratic countries and the socio-economic context. The aim of this speech is twice. First, I look at the crucial points of the thinking of scholars (especially in Public Economics), with regard to these issues, also by making use of real world examples. Second, I will try to use the key reading in the preamble to argue over the current prospects of reforming the tax system and some innovative tax proposals (Tobin tax, web tax, robot tax etc.).

Panel 7.4 Managing technological change in public administrations and policies.

Chairs: Marco Di Giulio, Giancarlo Vecchi

Discussants: Francesco N. Moro, Stefania Profeti

Countervailing strategies to cope with policy learning failures. The case of the National Information System for School buildings in Italy.
Marco Di Giulio (marco.digiulio@polimi.it), Giancarlo Vecchi (giancarlo.vecchi@polimi.it)
Abstract Since public administrations are expected to improve their effectiveness and efficiency in an increasingly complex policy environment, the issue of learning is becoming even more central than in the past. Nonetheless, learning is not necessarily a successful process. Reorganization and policy change often lead policy makers off the beaten track, in decisional situations in which the probability to make sub-optimal choice is high. As a consequence, negative learning or ‘endarkenment’ might occur, turning innovation into policy fiascos. This paper focuses on the strategies that policy makers may adopt in case of policy failure in order to re-establish the conditions for learning. Empirically, the paper builds on the case of the design and implementation of the National Information System for School Buildings in Italy. The project is one of digitalization of the public sector. Since 1996, it has involved several layers of territorial governments (the State Departments for Education, Regional and local governments) and was intended to become a tool for policy making in the sector. Nonetheless, its implementation which was initially designed with a top-down approach immediately stuck. Its effective implementation only took place some years later by downsizing policy design and allowing Regions to implement those digital solutions which, in the meanwhile, had been designed and implemented from the bottom-up. The paper adopts a qualitative research strategy based on interviews to public officers and technologist who dealt with the project both at the regional and national level.

Smart City: is it better to be small?
Simone Pettirossi (simone.pettirossi@studenti.unipg.it)
Abstract The concept of “smart city” is becoming very popular in these years. At the beginning it regarded mainly ICT solutions and they were used to realize “2.0” cities with many innovative, interactive, sustainable tools and services. This concept included a lot of other meanings: sustainability, quality of life, social inclusion, cultural production, ecological mobility, energy saving, transparency, democratic participation and much more. It is true that without a good governance and a clear perception of a significant improvement of citizens liveability and visitors reception, also a very technological city could be considered a senseless city. In Europe there were experimentations to develop medium size smart cities and today the principal attention is on the bigger cities and metropolitan areas. The European Urban Agenda has taken this direction and also some universities have defined smart cities “4.0” those with a number of inhabitant between 300.000 and 1 million (cfr. www.smart-cities.eu). This policy application in Italy has shown a very diversified context: some regions have concentrated all the resources on important big cities (in the same direction of the global trend) and other regions have chosen also medium and small size cities. Perugia, Umbria principal city, which counts less than 170.000 inhabitants (and the others less) have few choices. The decision of some regions like Umbria to apply the Urban Agenda and the financial efforts also to cities of less of 50.000 inhabitants could be a terrible risk or a new challenge for European small towns in order to become “smart”. This paper tries to deal with the applicability of the “smart city” paradigm also on “mini” cities. My first reflection is that small cities have less economical resources than the biggers. But it is true that they allow a better and a clearer integration between different actions, so according to this, the advantages and the changing effects of a urban development plan could favour and increase the creation of a really “smart” and liveable city.

Cyber Security as Science Diplomacy in the US and the EU: a new policy domain for national states with relevant institutional changes.
Domenico Fracchiolla (dfracchiolla@luiss.it)
Abstract Cyber Security has become an integral part of governments’ national defence and foreign and security policies and doctrines, contributing to the construction of a new complex domain of policies, where diplomatic talks and initiatives to achieve international agreements have become increasingly essential. Generally speaking, security concerns have been widening their prominence within the Internet Governance debate and policy initiatives during the last decades. Therefore Cyber Security as a policy issue has been institutionalized very soon, but it has also trespassed on other Internet Governance issues, pervading the discourse on protocols and standards, on privacy and data protection, and even on human rights. A relevant aspect of the discourse on cyber security is that it is serving as a common platform where the Western privatized model of governance is merging with governments aims to strengthen their own role in the global Internet Governance. If the trend is to invest in relations to normalize cyberspace, focusing on measures for confidence building in cyberspace, it is useful to analyse the national policies and strategies, starting from the paradigmatic experience of the United States. Our aim is to pinpoint the main features of them to better understand also the current strategy of the EU. Comparing both experiences is the best way to offer suggestions for the future of European Cyberspace strategy. Our hypothesis is that, compared to the recent past, the radical shift is due to the massive rise of cyber security issue on the political agenda of all the actors involved, and primarily of the national governments which are called to use new means and modes of security policies. The aim of the paper is to analyze the impact of Cyber Security on national defence and foreign and security policies and to investigate how it re-shaped organizational power in governments, considering the proposed cases of the US and the EU. The disruptive potential of digital technologies will become a hot topic in the next years, claiming a radical change of diplomatic activities. The intersection between IG and Science Diplomacy can be therefore deemed as the last frontier of the long term process of intersection between scientific knowledge and political decision making. The evolution of Internet Governance domain shows the rising relevance of cyber security issue.

The impact of the Revolution in Military Affairs (RMA) on the US administration
Federica Argurio (federica.argurio@gmail.com)
Abstract The Revolution in Military Affairs (RMA) states the relevance of IT for new defence policy for warfare. The pursued objective of the paper is to consider the incidence of Cyber Security in RMA for the US in the last years. The Obama administration approved a Comprehensive National Cyber Security Initiative (CNCI) in 2008 in order to connect the cyber defensive missions with law enforcement, intelligence, counterintelligence, and military capabilities to address the full spectrum of cyber threats. Building a payoff matrix with the variables “RMA” and “IT” and as actions “Hardware” and “Software” on the RMA side, and IT “offensive” and “defensive”, one can reason on the possible outcomes. Before deriving the payoff matrix of this game, it is important to understand the meanings assigned to the actions. On one side, as previously mentioned, “hardware” refers to the employment of military devices whereas “software” concerns the doctrinal approach used by the different administrations. All the combinations will be analysed and studied focusing on the United States policy-making in the twenty-first century. In the first combination (RMA: Hardware; IT: Offensive), in order to pre-emptively respond to military threats, the use of military devices such as drones do not address specific targets thus creating vacuums in the general goals and on the human rights level. In the second combination (RMA: Hardware; IT: Defensive), the traditional military strategy of deterrence has been updated using the new resources of Cyber Security creating western sanctuaries where those kinds of attacks are still difficult to carry out; for instance the cyber attacks to critical infrastructure. The third combination (RMA: Software; IT: Offensive) is characterized by the willingness to achieve its military goals with a strong offensive strategy that could also imply offensive actions in the last stance. The last combination (RMA: Software; IT: defensive), considers a more ambitious aimed at revisiting the traditional military doctrine, adding a wider spectrum of intervention. The idea is to benefit from the global democratic outreach by employing public diplomacy with the use of IT instruments to achieve a new defensive of the doctrine such as the one pursued by the Obama Administration.

Panel 7.6 Corruzione e turbolenza /Corruption in turbulent times

Chairs: Alessia Damonte, Antonio La Spina, Alberto Vannucci

Discussants: Antonio La Spina, Alessia Damonte

Corruzione, strumentalizzazione dei mass media e turbolenza
Paolo Mancini (paolo.mancini@unipg.it), Matteo Gerli (matteogerli81@gmail.com)
Abstract Con questo paper si vuole offrire una chiave di lettura diversa di risultati di un progetto di ricerca internazionale che sono stati già oggetto di precedenti presentazioni. In particolare si intende collegare i risultati dell’analisi del coverage giornalistico dei fenomeni corruttivi con “la turbolenza” rilevabile, in modo comparativo, in alcuni paesi. Ci si riferisce in particolare alla turbolenza politica e alle fasi, anch’esse spesso turbolenti, di costruzione degli apparati statali. L’analisi riguarderà due democrazie che possono essere definite “established” (Francia e Gran Bretagna) e cinque “new o transitional democracies” (Romania, Ungheria, Slovacchia, Lettonia e l’Italia che da molti, a partire dal 1994, viene definita appunto “democrazia in transizione”). La comparazione fornirà elementi conoscitivi atti a suggerire un’interpretazione convincente sul ruolo delle condizioni di turbolenza. Le analisi finora condotte hanno infatti evidenziato due differenti modi di raccontare la corruzione corrispondenti ai racconti giornalistici rilevabili nelle democrazie stabili e nelle democrazie in transizione. Queste differenti modalità di racconto sembrano correlabili con ipotesi già formulate nella letteratura sulle cause di sviluppo dei fenomeni corruttivi (La Porta et al., 1999; Treisman, 2000). I risultati dell’analisi del coverage verranno in questa presentazione confrontati con dati, quantitativi e qualitativi, dei sette paesi relativi a occasioni/situazioni di turbolenza quali: - volatilità della rappresentanza politica (frequenza della nascita e scomparsa dei partiti) - volatilità istituzionale e normativa (stabilità degli apparati normativi e fenomeni di state capture e simili nelle nuove democrazie) - livello di personalizzazione della politica (che favorisce quella che il sociologo inglese Thompson ha definito “politica of trust” imperniata sulla distruzione della credibilità dei singoli competitori politici e quindi di un uso strumentale della copertura dei fenomeni corruttivi). Particolare attenzione verrà quindi rivolta al ruolo che la copertura giornalistica gioca nei fenomeni corruttivi e come essa spesso sia uno strumento nelle mani dei competitori politici in situazioni caratterizzate da incertezza istituzionale, volatilità della rappresentanza politica, alto livello di personalizzazione dello scontro politico, consolidata abitudine alla strumentalizzazione del sistema dei mass media nonché ovviamente ad una più generale carenza del sistema dei valori condivisi.

Verso una teoria dei meccanismi di governance della corruzione sistemica
Alberto Vannucci (alberto.vannucci@unipi.it)
Abstract La pratica della corruzione nel settore pubblico impone ai suoi attori il contenimento delle fonti di incertezza esogena (legata all'efficacia dei meccanismi di accountability istituzionale, politica, sociale) ed endogena, connessa cioè ai rischi di "opportunismo" nei rapporti contrattuali tra corrotti e corruttori. Quest'ultimo fattore rischia di pesare in particolare quando la corruzione si fa "sistemica", realizzandosi mediante l'espansione dei reticoli di scambio occulto in un'ampia platea di soggetti operanti in arene (politiche, amministrative, imprenditoriali, professionali, criminali) differenziate, tramite scambi indiretti e differiti di un ingente ammontare di risorse, che in alcuni passaggi possono assumere profili qualitativi di difficile definizione (informazioni, protezione, etc.). Il paper - attingendo a titolo di esemplificazione prevalentemente dalla casistica di vicende giudiziarie italiane - si concentra sui diversi meccanismi di governance che possono ridurre le fonti di incertezza endogena, distinguendo i fattori che possono favorire forme di "auto-regolazione" degli scambi occulti tra gli attori coinvolti da quelli che invece possono indurre alcuni soggetti ad assumere il ruolo di "garanti" nell'adempimento dei patti di corruzione. Saranno infine discusse le principali implicazioni di questo approccio in termini di strumenti di policy applicabili per introdurre instabilità e incertezza nelle reti della corruzione sistemica.

Unpacking Open Government into Varieties of Transparency: Passive and Active Forms of Disclosure in Italy
Alessandro Natalini (alessandro.natalini62@gmail.com), Federica Cacciatore (federicacacciatore@hotmail.com), Fabrizio Di Mascio (fabrizio.dimascio@unito.it)
Abstract This research contributes to the expanding literature on the contextual determinants of government transparency. It uncovers the dynamics of transparency reform in the Italian case which shows an interesting pattern: until the late 1980s no transparency provisions existed; since then, provisions have dramatically increased. This paper aims to enhance our understanding of this pattern by conducting an historical institutional analysis of policy change. We conduct a fine-grained empirical assessment of government transparency by investigating four different forms of passive and active disclosure (procedural transparency, freedom of information, website publication, open data).

The role of the press in disclosing corruption: between deterrence function and penal populism.
Roberto Mincigrucci (robertomincigrucci@hotmail.it), Anna Stanziano (anna.stanziano90@gmail.com)
Abstract Populism and corruption seems to be two phenomena strictly correlated. On his important work about populism, Case Mudde (2004) defines it as an ideology which sets ‘the pure people’ against ‘the corrupt élite’. In this research, which is part of a larger European Union (EU)-funded project, we want to verify if this contraposition is fostered by media coverage. We focused our research on three European countries: France, Italy and Unite Kingdom, trying to answer at the following research questions: “Does media coverage reflect the real extent of corruption or it is conditioned by newsworthy scandals able to attract people’s attention?” “Do media absolve to their normative function, being a deterrent against corruptive behaviors, or they sustain sentiment of penal populism (Pratt 2007), representing corruption in a spectacularized and instrumentalized manner, constructing a moral panic?”. Our methodology implies two phases, in order to understand how and how much journalists talk about corruption: firstly we want to compare statistical data about denounced crimes, index about its perception and the number of articles published between 2004 - 2013, whit the aim of verify if there is a relationship between representation, perception and the extent of corruption. Secondly we will conduct a content analysis to understand on which aspects journalistic coverage is mainly focused, and if it is affected by commercialization and market logics that shape corruption into a spectacularization and instrumentalization process.

Panel 7.7 Sui diversi usi della conoscenza nel processo di policy (I)

Chairs: Maria Tullia Galanti, Gloria Regonini

Discussants: Andrea Lippi

Reconciling Innovation and Precaution through Nonviolence
roberto baldoli (r.baldoli@exeter.ac.uk), Claudio Maria Radaelli (c.radaelli@exeter.ac.uk)
Abstract The public policy process of the European Union (EU) provides a fascinating setting for the following trilemma: how to protect freedom of scientific research to foster innovation, whilst at the same time exercising precaution in the face of radical uncertainty. We deal with the three elements of the trilemma, that is, freedom of research, precaution and innovation. In the EU, the politicization of precaution and innovation pitches the two principles one against the other. We suggest a way forward grounded in the re-formulation of the two regulatory principles and explore the dyadic nature of their relationship. We then apply this reformulation to the protection of freedom of scientific research in the EU. To be socially robust, however, our solution to the trilemma needs a normative underpinning. Thus, we investigate the potential of nonviolence to seal the social contract between freedom of scientific research and social legitimacy. We argue that nonviolence as impure praxis has the potential to support a social contract where scientific research is free but responsible, and precaution can operate alongside innovation because precaution is internalized by scientific communities. We conclude by judging how the EU fares in relation to this social contract and discuss future challenges.

Regulatory agencies in social regulation and their role in problem framing
edoardo guaschino (edoardo.guaschino@unil.ch)
Abstract This article focuses on the role of regulatory agencies in problem framing at national level. In the last decade, research has showed that regulatory agencies are becoming even more central actors in policy-making. However, the literature has mostly focused on agencies in utilities rather than in social regulation. Due to the striking rise of environmental issues in the political agenda and public debates, it has become essential to shed light on the role of national agencies in this sector. Taking for granted that agencies are influential in the policy process, this article has a narrowed focus on framing as a key step of it. Consequently, this article examines from a political perspective, whether and how regulatory agencies can be influential in framing issues. This paper proposes an in depth analysis of the Italian National Institute for Environmental Protection and Research (ISPRA). In particular, I discuss that the role of regulatory agencies in influencing framing is due to issues characteristics, institutional constraints and organizational features. The contribution of this article is threefold. First, it enriches the literature on regulatory agencies in social regulation. Second, the literature on agencies lacks case study oriented researches, and this paper fills this methodological gap. Third, understanding the production of frames contributes to a better policy-making within agencies and between the institutions.

Sfiducia verso le istituzioni e policy analytical capacity: parte della soluzione o parte del problema?
gloria regonini (gloria.regonini@unimi.it)
Abstract Per molti decenni, dal programma per le policy sciences di Harold Lasswell, a testi quali The intelligence of democracy di Charles Lindblom e Speaking truth to power di Aaron Wildavsky, la policy analysis si è proposta come un approccio capace di - aumentare non solo l’efficienza delle politiche, ma anche la loro efficacia e la loro equità - tenere in considerazione l’esperienza dei comuni cittadini - aumentare l’accontability dei governi. Negli ultimi anni, una parte importante degli argomenti “anti establishment” o “populisti” denuncia la contrapposizione tra principio maggioritario da un lato, e tecnocrazia dall’altro. E i policy wonk che operano nelle istituzioni nazionali e internazionali sono considerati come un forte ostacolo all’effettiva conversione delle preferenze degli elettori in scelte di governo. Il paper si propone di identificare le principali tendenze che stanno ridefinendo il rapporto tra competenze di policy e istituzioni politiche e, più in generale, lo stesso rapporto tra conoscenza e democrazia.

Varietà di policy advice nelle politiche economiche e sociali: una prospettiva istituzionale
Maria Tullia Galanti (tullia.galanti@gmail.com)
Abstract La letteratura sui Policy Advisory Systems descrive le caratteristiche della consulenza di policy prodotta dalle pubbliche amministrazioni o da enti di ricerca che gravitano nel raggio di azione dei governi. In particolare, gli studi sui paesi anglosassoni mettono in evidenza come le differenze nei sistemi politico-amministrativi possa determinare forme diverse di consulenza e rapporti più o meno collaborativi tra advisor esterni, pubbliche amministrazioni e decisori politici. La varietà delle soluzioni istituzionali discusse da questa letteratura è il punto di partenza per una analisi empirica delle forme di policy advice nel campo delle politiche economiche e sociali. Il paper si propone di delineare le caratteristiche principali delle attività di policy advice all'interno di un contesto istituzionale, distinguendole da altre attività di produzione di conoscenza a servizio delle politiche pubbliche. Il paper fa riferimento ad alcuni casi esemplari di istituti di ricerca che hanno dimostrato particolare influenza, in paesi europei con sistemi politico-amministrativi diversi.

Panel 7.7 Sui diversi usi della conoscenza nel processo di policy (II)

Chairs: Maria Tullia Galanti, Gloria Regonini

Discussants: Maria Tullia Galanti

Il Policy advice a livello sub-nazionale: prime riflessioni sulla qualità dei prodotti di ricerca per le policy
Maria Chiara Cattaneo (maria.chiara.cattaneo@eupolislombardia.it)
Abstract Le policy oriented research agencies «aiutano lo Stato a pensare» (Martini, 1996:1) traducendo la conoscenza in sapere pratico per la risoluzione dei problemi di rilevanza collettiva. La c.d. policy analysis governativa presenta caratteristiche proprie che derivano anche dal ruolo centrale rivestito dalla committenza rispetto all’attività di advice. Si tratta di una relazione che informa l’attività di analisi differenziandola rispetto alla policy analysis esercitata in ambito accademico. La produzione di policy advice, in questo contesto, è un boundary work caratterizzato dal raccordo bi-direzionale e continuato tra policy analyst e policy maker. Questo aspetto è tanto più marcato nel policy advice esercitato a livello subnazionale. Queste specificità permettono la ricostruzione della nozione di qualità dei prodotti di ricerca policy oriented. L’ipotesi è verificata attraverso un’indagine (analisi desk e interviste semi-strutturate) dei metodi/processi sviluppati per la verifica della qualità dei prodotti da parte di altri soggetti, operanti in Austria e Germania, analoghi a Éupolis Lombardia, Istituto di ricerca di Regione Lombardia.

Lobby is in the AIR. Regolazione del lobbying e caso italiano
Alberto Bitonti (abitonti@luiss.it)
Abstract Partendo da un inquadramento teorico del ruolo dei portatori di interesse nel ciclo di policy teso a valorizzare il loro contributo in termini di conoscenza, legittimazione ed efficacia, questo paper compie una disamina delle principali esperienze regolatorie italiane ed europee nel campo del lobbying (basandosi soprattutto sulle evidenze empiriche raccolte nel volume Lobbying in Europe, Palgrave Macmillan 2017), evidenziando contraddizioni e difficoltà di attuazione, e ragionando sulle migliori pratiche nel panorama dei paesi dell’Unione Europea. Il paper si conclude affermando che una regolamentazione nazionale sul lobbying in Italia è già presente, sebbene sia quasi completamente inapplicata: si tratta delle norme sull’Analisi di Impatto della Regolazione (AIR), che qualora fossero implementate correttamente permetterebbero un ripensamento del processo decisionale pubblico in termini di procedure e di gestione ottimale della conoscenza diffusa nei diversi campi di policy.

ANALISI E VALUTAZIONE DI UNA POLITICA LINGUISTICA: TEORIA E APPLICAZIONE AL CASO DELL'AMMINISTRAZIONE FEDERALE SVIZZERA
Michele Gazzola (michele@michelegazzola.com)
Abstract In quanto tipo particolare di politica pubblica, cioè un insieme di misure e provvedimenti messi in atto dalle autorità pubbliche per risolvere in modo mirato un problema definito politicamente come collettivo, anche le politiche linguistiche devono essere programmate seguendo dei piani che si fondano su un chiaro modello causale di intervento pubblico e che prevedono delle attribuzioni di competenze specifiche. Le politiche linguistiche devono infine essere valutate per accertare i nessi causali fra risorse utilizzate e risultati riscontrati. La ricerca in policy analysis però non ha ancora affrontato in modo sistematico il tema della valutazione delle politiche linguistiche, e questo sorprende. Mentre lo Stato può essere a-confessionale, esso non può essere a-linguistico: almeno una lingua deve essere usata per gli scopi ufficiali e questo, in contasti plurilingui, necessariamente provoca effetti allocativi e distributivi che devono essere valutati. Questo articolo vuole contribuire a questo campo di applicazione affrontando un caso concreto, ovvero quello della nuova politica linguistica dell’amministrazione federale svizzera così come emerge dalla Legge federale sulle lingue nazionali e la comprensione tra le comunità linguistiche (2007) e dell’Ordinanza sulle lingue nazionali e la comprensione tra le comunità linguistiche (2010). Questi due dispositivi normativi forniscono le basi legali e gli obiettivi di fondo di quella che è stata chiamata la politica del plurilinguismo. La politica del plurilinguismo mira, fra le altre cose, a rendere più bilanciata la rappresentanza delle quattro comunità linguistiche nazionali in seno all’amministrazione federale (oggi troppo sbilanciata verso il personale germanofono), e a migliorare le competenze linguistiche del suo personale, in particolare in lingua italiana, promuovendo in tal modo la comunicazione plurilingue sul luogo di lavoro. In questo paper affronteremo il tema della programmazione elaborando una apposita teoria del programma per la politica del plurilinguismo. Proporremo quindi una logica di intervento attraverso cui le misure di politica linguistica possono influenzare l’evoluzione delle pratiche e delle rappresentazioni degli attori oggetto della politica stessa, in particolare per quanto concerne il processo di assunzione e lo sviluppo delle competenze linguistiche del personale. Particolare attenzione sarà posta al ruolo degli indicatori valutativi e le loro proprietà.

L’europeizzazione di nuove forme di sapere, il caso delle politiche di integrazione dei migranti
gaia testore (gaiatestore@gmail.com)
Abstract A partire dal Trattato di Amsterdam, il tema dell’integrazione dei migranti ha progressivamente acquisito rilevanza a livello europeo. La letteratura ha mostrato come, nonostante i limitati margini d’azione, le politiche europee esercitino uno stimolo su gli altri livelli di governance (Geddes e Guiraudon 2004, Bonjour e Vink 2014). Tra le varie politiche formulate, numerose risorse sono state investite nella ricerca e per favorire lo scambio di conoscenze tra policymaker, attraverso la creazione di fondi e infrastrutture (Geddes e Scholten 2013). La letteratura si è soffermata sulle dinamiche createsi intorno a queste politiche della conoscenza a livello europeo (Geddes 2014), mettendo in luce come esse abbiano rafforzato il ruolo e la legittimità della Commissione Europea (Boswell 1997) in un settore di forte politicizzazione. Il presente contributo, invece, si interroga sulle conseguenze a livello nazionale dell’istituzionalizzazione dell’EU framework on migrant integration, e per farlo analizza l’implementazione di una politica, il Fondo Europeo per l’integrazione - FEI (2007-2013) in Italia. Concepito al fine di rafforzare la capacità di intervento dei governi nazionali, il Fondo è interpretabile (non solo ma anche) come uno strumento verticale in grado di stimolare la ricerca con lo scopo di raggiungere specifici obiettivi (Geddes e Scholten 2013). Collocandosi all’interno di un determinato quadro cognitivo e legando la disponibilità di risorse finanziarie a temi e stili di governance, esso incentivava non solo l’intervento governativo, ma stimolava anche l’acquisizione di ‘way of doing’ ed un expertise. L’interesse è cogliere se e come l’istituzionalizzazione di un determinato sapere a livello europeo e l’implementazione del FEI abbiano influito sul processo di policy nazionale e sugli equilibri di potere interni (Rip 2003), con particolare attenzione all’amministrazione centrale: quale ruolo ha giocato la padronanza di un nuovo sapere? In un settore di policy caratterizzato in Italia da una marcata regionalizzazione, l’introduzione del FEI ha contribuito ad attivare un processo di specializzazione dell’amministrazione centrale, ostacolata fino a quel momento dal perdurare di un paradigma discorsivo che rifiutava la componente strutturale del fenomeno migratorio. La scelta di un paese di più recente immigrazione, come l’Italia, consente di osservare con maggior chiarezza eventuali cambiamenti, in quanto più fluide risultano le dinamiche del settore